onsdag 1. april 2009

"Noe med de tekniske systemene"

Endel av Aftenpostens lesere fikk seg en ubehagelig overraskelse da de kastet sine øyne på forsiden av dagens avis.

Det viser seg at Skatteetaten har endret praksis. Arbeidstakere med en liten biinntekt (for eksempel honorar for foredrag) blir nå plutselig regnet som næringsdrivende. Ligningskontorene ringes nå ned av skattebetalere som ikke skjønner hvorfor de plutselig har fått selvangivelse for næringsdrivende.

Dette får flere konsekvenser for dem det gjelder:
  • Man må selv regne ut hvilket beløp man skal betale og om det blir restskatt eller penger til gode
  • Selve oppgjøret kommer i oktober, ikke i juni
  • Det samme gjelder ektefellene til dem som plutselig har blitt næringsdrivende (hmm)
  • Det er ikke noe skattefritak på 2000 kroner pr. oppdragsgiver slik det er for lønnsinntekt. (Jeg tror grensen er på 1000 kroner, og 4000 kroner dersom det er en organisasjon som ikke betaler skatt).
Og årsaken?

Det "har noe med de tekniske systemene å gjøre".

Heldigvis påpeker informasjonsdirektør Lise Halvorsen "at skatten som skal betales, blir den samme".

Så det betyr at det er skattefritak for små honorarer likevel?

Det mest interessante er vel kanskje hvordan man kan gjøre endringer som berører folks privatøkonomi uten å si fra. Og med tilbakevirkende kraft.

Og ja, jeg vet at det er 1.april i dag. Men Aftenposten forteller at det ikke er noen spøk.

1 kommentar:

  1. For en gangs skyld vet vi godt om vi skal le eller gråte.

    SvarSlett