I forrige uke ble vinnerprosjektene for MunchStenersen-museet i 14 etasjer og Deichmanske hovedbibliotek i 7-8 etasjer kåret. Tegningene er spekakulære.
Og det er ingen tvil om at Munch og Stenersensamlingene fortjener hensiktsmessige lokaler. Mulighetene for å få tilgang til Deichmanske samlinger (også de som ligger i magasiner) gleder også enhver med et bokhjerte.
Få vil vel også savne tungtrafikken i området. Ei heller tynges jeg av muligheten for god tilgang til Oslos gamle middelalderhistorie.
Men dagens oversiktsbilde i Aftenposten der vi ser alle blokkene i Bjørvika er likevel ikke helt det jeg drømte om.
Utsikten den andre veien, mot sjøen, er heller ikke helt optimal, hverken fra Ekberg...
eller fra Enerhaugen...
Så hva skal vi gjøre? I god gammel norsk stil kan vi selvsagt kreve omkamp. Jeg er imidlertid redd for at det vil føre til at vi blir stående på stedet hvil. Men det er lov å være skuffet over Oslos politikere.


Skrekk og gru - Oslo kan komme til å minne om noe i retning av ... en _by_! Isj, æsj, og dobbeltæsj. :-)
SvarSlettNåja. Byer MÅ ikke ha masse høyhus. Heller ikke Oslo. Mange av de vakreste byene jeg vet om har nettopp ikke det. Og så skader det ikke med litt sjøutsikt.
SvarSlett