
Sammen med Lørenskog er Eidsvoll på bunnen i forhold til PC-tetthet i Oslo og Akershus-skolene, med et snitt på fem elever per maskin. Samtidig er mange av PCene er gamle og utdaterte.
Det er jo veldig trist.
Men spørsmålet er vel også hva skolene bruker maskinene til?
Kommunal rapport lurer på om IT-satsningen i skolen er en suksess eller et pengesluk. Norge er på europatoppen i PC-tetthet i skolen. Prislappen er ukjent, men regjeringen satser videre, i trygg forvissning om at innsatsen gir flinkere elever.
"En skoleleder som fyller klasserommene med PCer uten å kreve at lærerne har digital kompetanse, får ikke uttelling for investeringen," sa Morten Søby fra Forsknings- og kompetanse-nettverk for IT i utdanning, (ITU) i 2006. Og påstanden har nok fortsatt gyldighet.
Digital kompetanse er verken "et fag eller en konkret kunnskap som kan defineres i et stringent pensum, men et redskap, et instrument som det blir nødvendig å kunne for å beherske et hvert annet fag", mente Morten Solli i Computerworld.
PCer brukes ofte til å finne informasjon (typisk via Wikipedia), eller til å lage Powerpoint-presentasjoner. Og det er et stykke frem til at IT brukes som en integrert del av et hvert fag.
Det finnes tips og hjelp der ute. Som en start kan lærere for eksempel ta i bruk digitale læringsressurser på utdanning.no.
Men da må fokuset vries over fra antall PCer til hva IT kan brukes til, hvordan IT kan brukes i læring og kompetanse både hos lærere og elever.


Det er ingen tvil om at den overdrevne fokuseringa på å få mest mogleg PC-ar i skulen ikkje har ønska effekt(kva den er er det vel egentleg heller ingen som veit).
SvarSlettI videregåande skule skal alle elevane ha bærbar PC tilgjengelig i alle timar (i det minste på mange skular). Dette gjer sjølvsagt at alle elevane er opptatt med MSN/facebook/dataspel/andre interessante gjeremål i dei fleste timane. Kombinasjonen av utspekulerte elevar og naive lærarar gjer at det er svært enkelt å ikkje ein gong prøve å få med seg undervisninga. For å vere ærleg så er det faktisk utruleg praktisk å kunne lese nyheter/bloggar/diskusjonsforum/etc. når undervisninga ikkje fell heilt i smak. Det er faktisk slik at ein av matematikklærarane på skulen har innført totalforbud mot å ha dataen på pulten etter han tok ein spasertur langs skulen og observerte skjermane til elvar gjennom vindauga...
Så blir det spanande å sjå kor lenge det går før dei som styrer forstår at me ikkje er ansvarlege nok til å ha ein PC slik som ting er no. Forhåpentlegvis snart, men helst ikkje før eg har gått ut av skulen; eg er stygt redd for at norsktimane ville blitt alt for kjedelege utan å kunne gjere alt mogleg anna...
Hm, er det slik at elever ikke følger med hele tiden? Slik var det ikke i min tid på skolen :-)
SvarSlettDu har veldig mange gode poenger, men usikker på om det har nådd helt inn til de som styrer i departementet.
Tror altså at man først må bestemme seg for HVA man skal bruke PCene til i skolen. Og det er vel ikke MSN/Facebook/osv som bør være det mest sentrale.