Nettavisens Klikk.no (eller hvem nå som står bak nettstedet, jeg fant det iallefall via Nettavisen) har startet en ny kåring. I tråd med årstiden, ikke minst måneden vi er inne i, er dette en bunadkåring.Men her er det ikke den vakreste eller mest tradisjonsrike bunaden som skal kåres.
Det er den hotteste. Kult skal det være.
Så hva kan man velge mellom når man skal kåre den hotteste bunaden?
Jo, 18 stykker (det skal finnes ca 400). Svært få fra Vestlandet og Sørlandet. Men to bunader fra Øst-Telemark er med i avstemningen.
Her visste de nok ikke hva de begav seg inn på.
Så langt er det kommet 59 kommentarer. Og svært, svært mange sier at dette er en utrolig dårlig og usaklig avstemming.
Du rører ikke ved nasjonalfølelsen til nordmenn på denne måten!
På Maihaugen har de laget en utstilling der de har kastet bunader i en container for "å vise hvordan den norske kulturen har blitt påvirka av arabisk og islamsk kultur gjennom århundrene. Containeren er ment som en metafor på makta museene og samfunnet har til å definere hva som er verdig og uverdig bevaring".
Nå står ikke verden til 17. mai engang.


Den hotteste bunaden er selvfølgelig den fra Setesdal!
SvarSlett