
Haakon Lie er død, 103 år gammel.
Han har vært uredd og stridbar i det han har stått for i over 80 år.
Jeg leste hans siste bok "Slik jeg ser det nå" med interesse rundt juletider, og fant en mann som fortsatt fulgte med på det aller, aller meste. Og som hadde meninger om det aller meste.
Boken "Slik jeg ser det" er en rystende innføring i de politiske korridorer. Noen søndagsskolegutt var nok ikke Haakon heller.
Jeg er spesielt glad for hans utrettelige kamp for atlantisk fellesskap og internasjonalt samarbeid.
På TV nå i kveld hører vi klipp der han snakker om dem som sitter "nederst ved bordet". Det er ord det er verdt å ta med seg.


Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar