NSB tror nå at politikerene mener alvor når de sier at de vil satse på tog og kollektivtrafikk! I følge Vårt Land har NSB endret bestillingene på hvor raskt de nye togsettene kan kjøre fra 160 km/t til 200 km/t.Tillit er en prisverdig egenskap!
Som jeg tidligere har skrevet om i denne bloggen, er imidlertid noen av oss blitt noe forherdet i vår tillit gjennom år som pendlere.
Å komme meg til jobben i 200 km/t høres forlokkende ut. Men det viktigste er at toget faktisk går.
Det som slår meg er mangelen på beredskap og tiltak når noe svikter.
De fleste som bygger it-nett satser på redundante nett. Det vil si at det bygges alternative veier der trafikken kan rutes hvis noe skjer. I maskinrom settes servere opp med failover-løsninger. Når noe skjer, tar en annen maskin over.
Men når titusener mennesker skal fraktes til og fra jobb hver dag er det ingen beredskap eller alternative ruter. Får vi trøbbel med kjøreledninger, sporveksler eller signalanlegg, venter passasjerne forgjeves på Plan B.
I tillegg skriver Aftenposten at nesten halvparten av de mest trafikkerte strekningene rundt Oslo fortsatt vil ha enkeltspor om 10 år.
Det vil fortsatt være bare to spor gjennom Oslotunnelen om 10 år. Og gjennom regjeringens "storsatsning" på jernbane, vil andelen av Intercity-triangelet som har dobbeltspor øke fra 37 til hele 58 prosent!
Det kaller jeg grønn satsning!


Man må være ganske grønn for å tro på Satsningen På Jernbanen, ja.
SvarSlettMen jeg er ikke aldeles fremmed for tanken om at noen barnebarn kan få det bedre.