
Så mange som en halv million mennesker kan være på flukt fra Swat-dalen i Pakistan.
Hvor de flykter, vet de ikke. Bare at de vil vekk fra Taliban og kampene mellom Taliban og regjeringstyrkene. Portforbudet er midlertidig opphevet og det haster med å komme seg vekk mens man kan.
Onsdag kan det være for sent, i følge CNN.
Aftenposten bragte mandag hjerteskjærende fortellinger om lik som henger i trærne, og kvinner som ble holdt innstengt i hjemmene. Og om husransakelser på jakt etter musikk, filmer og tv-apparater og andre "syndige og vestlige" ting.
Regjeringen i Pakistan trodde de kunne kjøpe seg fred ved å la Taliban få innføre sharia-lover i Swat-dalen.
Men så feil kan man ta. Taliban rykket inn i Buner, og brøt dermed fredsavtalen med regjeringen.
Det er mye som er alvorlig ved denne situasjonen.
Jeg unner ingen å leve under et Taliban-regime.
Det er også lite hyggelig å tenke på at Pakistan er en atommakt.
Den tanken har nok streifet Obama også, som i følge Aftenposten ser situasjonen i Pakistan som en nøkkel til å løse konflikten i Afghanistan.
Richard Holbrooke, USAs spesialutsending til Pakistan og Afghanistan, har tidligere meglet i Bosnia. Hva han får til nå er jeg imidlertid svært usikker på.
Det foresvever meg iallefall at det ikke er noen enkel løsning på konflikten.
Det er fjernt fra Swat-dalen til trygge Norge og våre hjemlige debatter.


Eneste fordelen er at det ikke er så mange som snakker om å forhandle med Taliban mer.
SvarSlettIkke sant. Har heller ikke hørt mye om det den siste uken eller så.
SvarSlett