onsdag 6. mai 2009

Mennesker på flukt -- igjen


Så mange som en halv million mennesker kan være på flukt fra Swat-dalen i Pakistan.

Hvor de flykter, vet de ikke. Bare at de vil vekk fra Taliban og kampene mellom Taliban og regjeringstyrkene. Portforbudet er midlertidig opphevet og det haster med å komme seg vekk mens man kan.

Onsdag kan det være for sent, i følge CNN.

Aftenposten bragte mandag hjerteskjærende fortellinger om lik som henger i trærne, og kvinner som ble holdt innstengt i hjemmene. Og om husransakelser på jakt etter musikk, filmer og tv-apparater og andre "syndige og vestlige" ting.

Regjeringen i Pakistan trodde de kunne kjøpe seg fred ved å la Taliban få innføre sharia-lover i Swat-dalen.

Men så feil kan man ta. Taliban rykket inn i Buner, og brøt dermed fredsavtalen med regjeringen.

Det er mye som er alvorlig ved denne situasjonen.

Jeg unner ingen å leve under et Taliban-regime.

Det er også lite hyggelig å tenke på at Pakistan er en atommakt.

Den tanken har nok streifet Obama også, som i følge Aftenposten ser situasjonen i Pakistan som en nøkkel til å løse konflikten i Afghanistan.

Richard Holbrooke, USAs spesialutsending til Pakistan og Afghanistan, har tidligere meglet i Bosnia. Hva han får til nå er jeg imidlertid svært usikker på.

Det foresvever meg iallefall at det ikke er noen enkel løsning på konflikten.

Det er fjernt fra Swat-dalen til trygge Norge og våre hjemlige debatter.

2 kommentarer:

  1. Eneste fordelen er at det ikke er så mange som snakker om å forhandle med Taliban mer.

    SvarSlett
  2. Ikke sant. Har heller ikke hørt mye om det den siste uken eller så.

    SvarSlett