Hva er det som får mennesker til å kaste syre i ansiktet på jenter som går på skole eller angripe jenteskoler med gass?Aftenposten har besøkt en jenteskole i Haripur nordvest i Pakistan. Taliban befinner seg bare mil unna.
Det gjør inntrykk å lese intervjuet med jentene. De er fast bestemt på å fortsette sin utdannelse og vil ikke gi seg selv om Taliban kommer. Ingen kan tvinge dem til å holde seg innendørs.
Lærerne er mer skeptiske. De vet hva som venter dem hvis ikke regjeringen klarer å nedkjempe Taliban.
Washington Post hadde en god analyse av situasjonen i Swat-dalen på søndag. Det pekes på at mange i Pakistan kanskje ikke helt forsto hva de sa ja til da avtalen med Taliban ble inngått.
"Islam is our identity and our system of life, but variety and choice are part of it. People should dress modestly, but women don't have to cover their faces and men don't have to grow long beards," sier Khurshid Ahmad, en islamsk lærd.
I Pakistan kan vanlige domstoler eksistere side om side med sharia-domstoler. Men mange pakistanere opplever det offentlige rettsystemet som sendrektig og korrupt og var kanskje ikke så skremt ved tanken på å få sharialovgivning.
Nå øker flyktningestrømmen og bistandsorganisasjoner har anslått at nærmere en million mennesker vil måtte bli plassert i midlertidige leirer.
The refugees are the "victims of ignorant cavemen masquerading as fighters of Islam," sier skribenten Shafqat Mahmood.
Jeg håper det er jentene fra skolen i Haripur som er Pakistans fremtid og ikke de ignorante hulemennene.


Ignorante hulemenn er i det hele tatt overvurdert.
SvarSlettFin post. Ja, absolutt. Talibans undertrykking av kvinner er hårreisende og forferdelig (og sikkert uislamsk).
SvarSlettMen samtidig nei. De en million flyktningene er et resultat av den Pakistanske hærens brutale framferd like mye som det er et resultat av Talibans frammarsj. De flykter fra en bombekampanje som ligner den NATO bruker i Afghanistan: Retningsløs i møte med geriljasoldater som er vanskelig å skille fra lokalbefolkningen. Med forutsigbare sivile tap.
Og apropos hulemenn: Troverdige kilder mener at Karzai kommer til å gi Hekmatyar en sentral stilling i sin neste regjering, med flere guvernærposter. En mann som er kjent for å kaste syre på jenter som våger å studere. Med andre ord: NATO's (og Norges) bekymring for de Afghanske skolejentene ser desverre svært lite troverdig ut.
Bjørn Hansens kommentar i Dagsavisen i går var svært interessnt (som alltid). Obama er meget skeptisk til Karzai (som var virkelig husvarm hos Bush), Biden viser sin skepsis åpenlyst.
SvarSlettJa. Som senator Chuck Hagel kommenterte: "Obama is not taken in by all of the happy talk". Det er det Karzai kan, og det ble den forrige administrasjonen lurt av,gitt. Men selv om forholdet mellom USA og Karzai er surnet, er han fremdeles USAs nikkedukke.
SvarSlett