onsdag 6. mai 2009

Terrorfanger fritt i Norge


VGs forside bragte i den dag den skremmende nyheten at "Obama vil slippe terrorfanger fri i Norge".

Og dersom vi sier ja til Obamas forespørsel/press, vil disse få gå fritt rundt i Norge, igjen i følge VG.

Hva VG vil med forsiden er litt uklart for meg.

Sannsynligvis selge.

Noe må man jo ha på forsiden nå når vi er ferdige med dødssvineinfluensaen.

Mange i Norge har vært forarget over Bush' politikk (iallefall) siden Guantanamo ble opprettet.

Amerikanerne har holdt fanger urettmessig uten lov og dom under inhumane forhold. Dersom USA ikke hadde bevis nok til å dømme dem, burde fangene vært sluppet fri, mente svært mange.

Så når nå Obama vil stenge leiren, og slippe dem som ikke kan dømmes fri, så er vi vel fornøyd?

Hvis USA tok feil når de hevdet at fangene var terrorister, ja så er de kanskje heller ikke det hvis de kommer til Norge? Eller gjelder det andre regler hvis de kommer til et nabolag "nært deg"?

Jeg er selvsagt ikke så naiv at jeg tror alle fangene er uskyldige. Men som en nasjon tuftet på humane verdier har vi et ansvar for fangene.

USA har det største ansvaret.

Men det er lov å bidra.

2 kommentarer:

  1. Toleranse og nestekjærlighet, eller hva man tør bruke av slike ord, er jeg helt for, så lenge det ikke krever noe av meg.

    SvarSlett
  2. Ja, fri og bevare oss for å måtte GJØRE noe! Jeg synes at alt som krever mer enn å sitte på rumpa og kritisere blir i overkant, og må sees på med dyp, dyp skepsis

    SvarSlett