torsdag 14. mai 2009

Beam me up, Scotty!

Under et døgn etter årets kinoopplevelse, forsøker jeg å samle tanker og fingre over tastaturet.

Filmen har fått mange gode anmeldelser, og flere trekker frem at dette også er en film for dem ikke er blodfans.

Det stemmer nok, men for blodfansen er den et must. Det er action, spenning, humor, drama - og ikke minst fascinerende å oppleve forholdet mellom Kirk og Spock.

Etter dette er det bare å håpe på flere tv-serier og flere filmer. Materialet ligger iallefall der.

Hva er det som gjør Star Trek-universet så utrolig fascinerende og tiltrekkende?

Et raskt søk på Amazon gav som resultat 33.000 bøker. Årlig arrangeres kongresser, som for eksempel denne i Las Vegas i august 2009.

Hvorfor kjenner så mange dragningen mot Star Fleet Academy, å kunne iføre seg uniformene (nåja), tjenestegjøre på U.S.S. Enterprise og la seg beame ned på en fremmed planet?

For meg er det mange ting.

Jeg har alltid likt filmer eller bøker der mennesker mer eller mindre frivillig er sammen på et sted som de ikke kan dra vekk fra.

Det er fascinerende å se utviklingen i forholdet mellom karakterene i de ulike Star Trek-seriene. Vulcans, Klingons og mennesker må ikke bare arbeide sammen, men lære å respektere og stole på hverandre. Tidligere fiender står sammen i livsfarlige situasjoner og ofrer til og med livet for hverandre. Det utvikles et kameratskap og vennskap som jeg tror mange misunner dem.

Serien målbærer idealer som"duty" og" honor", der man trofast tjener et høyere mål.

Så er det morsomt å se den teknologiske utviklingen. Fra de små skjermene på veggen, de første håndholdte telefonene (før mobiltelefonen) og lesebrettene (lenge før laptopene).

Mange peker også på hvor viktig serien har vært politisk sett i USA. Tidlig tok man opp forholdet til andre raser, andre kulturer, tortur, (menneske) rettigheter og andre brennbare og etiske spørsmål.

Spørsmålet om hvordan vi skal forholde oss til andre kulturer har vært så sentralt at det i Star Trek universet er et eget "Prime directive" som sier at:

"As the right of each sentient species to live in accordance with its normal cultural evolution is considered sacred, no Starfleet personnel may interfere with the normal and healthy development of alien life and culture. Such interference includes introducing superior knowledge, strength, or technology to a world whose society is incapable of handling such advantages wisely. Starfleet personnel may not violate this Prime Directive, even to save their lives and/or their ship, unless they are acting to right an earlier violation or an accidental contamination of said culture. This directive takes precedence over any and all other considerations, and carries with it the highest moral obligation."

Og så venter jeg på Holosuitene!

Det er bare en ting å si:

Live long and prosper!

1 kommentar: