Nå kan vi senke skuldrene, sier Bjarne Håkon Hansen.Svineinfluensaen vil minne om en vanlig influensa. Ja, det er mulig at den til og med er mildere enn en vanlig influensa.
Og folkehelseinstituttet tror folk flest har "senket skuldrene" litt mer nå.
"Det viser seg at når vi snakker med vanlige folk så er de ikke spesielt redde, og det viser at vi har nådd ut med budskapet om at dette ser ut til å bli et mildt influensavirus", sier overlege Bjørn Helge Iversen i Folkehelseinstituttet ifølge Dagsavisen.
Hva, nådd frem med budskapet?
Mulig jeg er litt treg, men jeg har fulgt med på saken siden sist helg da det eksploderte i media.
På mandag 27.4 ble vi presentert for skrekkscenariet: 1.2 millioner syke i Norge, 13 000 døde (anslag basert på Spanskesyken!) og et Norge der viktige samfunnsfunksjoner stopper opp. "På pressekonferansen innrømmet helseministeren at verden står overfor en alvorlig situasjon".
Samme dag fikk vi høre at "Verdens helseorganisasjon sier svineinfluensa er ute av kontroll, og ber land forberede seg på et mulig pandemisk utbrudd".VG begynte å bruke navnet "dødsinfluensaen" men skiftet senere på kvelden navn på nettartikkelen.
Noen motforestillinger hørtes heldigvis.
Den 28.4 kom professor Aina Schiøtz, professor i medisinsk historie ved Seksjon for sosialmedisin ved Universitetet i Bergen på banen. "Jeg stusset virkelig over at de går ut med slike tall. Jeg stiller meg spørrende til disse tallene", sa hun til Dagsavisen.
Men "Helse-Hansen" som VG så kjekt kaller ham, var fortsatt bekymret. Torsdag 30.4 minnet han igjen om at samfunnet kan stoppe opp. "Norske myndigheter forbereder seg på en situasjon der nesten halvparten av befolkningen er borte fra jobb samtidig på grunn av svineinfluensa". Med andre ord flere enn de 1.2 millionene man snakket om mandag, for i det tallet var vel også barn og trygdede inkludert?
Samme dag fikk vi høre at Norge har gått til innkjøp av 15 millioner munnbind, samtidig som det ble sagt at effekten var tvilsom, ja å bruke munnbind kunne til og med virke mot sin hensikt.
Og 1. mai landet "svineinfluensaflyet" på Kastrup.
2. mai fortalte WHO at det nå nærmet seg det punkt hvor de ville heve alarmnivået til seks, som er det høyeste.
Og 3. mai fikk vi høre at sykdommen ville komme til Norge "når som helst" og at det ville kreve liv.
Men nå det ble det sagt at "Vi forventer dødsfall i Norge, på samme måte som vi ser dødsfall ved vanlig influensa. Det vil skje når folk i risikogrupper, som eldre og folk med alvorlige sykdommer, blir smittet".
Sannelig godt at myndighetenes beroligende tale endelig er sunket inn hos nordmenn.
Ellers er det ikke bare norsk media som har hatt et visst element av hysteri den siste uken:
| The Daily Show With Jon Stewart | M - Th 11p / 10c | |||
| Snoutbreak '09 - The Last 100 Days | ||||
| ||||


Selv uten dødsfall er vel fortsatt muligheten der for en "pandemi light". Det kan skape en god del problemer om en stor del av befolkningen ligger hjemme med influensa over en periode.
SvarSlettJa, men hjelper det å skape masse frykt i befolkningen? Det er greit å ha beredskapsplaner dersom feks halvparten av de ansatte blir syke. Men å forberede det norske folk på en epidemi ala spanskesyken før man egentlig vet omfanget av sykdommen er litt drøyt.
SvarSlettUææææææææah - svinfluensa. Uæææææææææh.
SvarSlett