onsdag 20. mai 2009

Når torturister får opphold i Norge


Aftenposten skriver i dag at det siste året har minst 7 personer med tilknytning til Taliban fått opphold i Norge.

"For å være utsatt for forfølgelse må man i utgangspunktet ha hatt en profilert, innflytelsesrik stilling, og eventuelt vært ansatt i administrasjonen under Taliban-regimet. Ledere og kommandanter på provins- eller sentralnivå og/eller de som har begått alvorlige overgrep kan være utsatt hvis de ikke har et innflytelsesrikt nettverk til å beskytte seg", heter det i UDIs praksisnotat for Afghanistan.

Ja, etter å ha begått alvorlige overgrep trenger man gjerne beskyttelse når det regimet man har tjent faller.

Men det riktige er vel å stille dem som har begått slike handlinger for en domstol, slik vi for eksempel gjorde etter andre verdenskrig.

Hvordan kan Norge gi opphold til personer som er, eller har vært med, i en organisasjon som har stått bak drap på norske soldater" spør Aftenposten?

"I de tilfellene vi har funnet at UNE har gitt opphold, har det ikke vært til personer som kan hefte for den type hendelser som drap på norske soldater", sier seksjonssjef Halle i UNE.

Nei, akkurat disse personene har nok ikke stått bak drapene på norske soldater.

Men de har altså jobbet for den organisasjonen som står bak eller støtter slike drap.

Jeg har hele tiden støttet norsk deltakelse i Afghanistan, men etter dette ser jeg liten grunn til at vi skal la norske unge mennesker dø i Afghanistan.

5 kommentarer:

  1. Det er litt ubehagelig å erkjenne at UNE, i menneskerettighetenes navn, først og fremst synes å gi beskyttelse til de som selv gir blaffen i de samme menneskerettighetene. Skurker som blir forfulgt med god grunn, får opphold; alminnelige folk med rent mel i posen blir derimot sendt tilbake. Krigsforbrytere, massemordere og torturister uten skolegang får opphold; skikkelige arbeidsfolk får ikke.

    SvarSlett
  2. Jeg vil også tro at denne avsløringen kommer som en gavepakke til FrP som har landsmøte i helgen...

    SvarSlett
  3. De oppholdstillatte må oppleve det hele som en flott invers catch 22.

    SvarSlett
  4. Der var det en egen sak om det, jo. :-)

    Men den forrige kommentaren min står enda, dette er godt tilbakevist av UDI, jeg har desverre ingen lenke, men det er en sak som ikke ser ut til å stemme.

    SvarSlett
  5. En helseminister fra Taliban-regimet (med oppholdstillatelse i Norge) må jo sies å være noe mer enn en fattig bonde som har blitt presset til å støtte regimet?

    Og så står det jo i praksisnotatet at folk som har begått alvorlige overgrep kan få opphold hvis de ikke har et nettverk som beskytter seg?

    SvarSlett