
Aftenposten hadde overskriften "Må vente på toget i årevis" på forsiden i dag. Den fikk vi god tid til å lese der vi ventet på neste tog (vårt vanlige tog var igjen, ukjent av hvilken grunn, innstilt). Hjemover var det en kjøreledning som var blitt revet ned, og som skapte forsinkelser og kaos.
Det har vært en traurig vinter for oss som trofast baserer oss på tog til jobb. Mannskapsmangel, materiellmangel, problemer med sporveksler, feil på signalanlegg og kjøreledninger som faller ned. Når toget kommer hender det ikke sjelden at det er to eller tre vogner istedet for seks. Og vi stopper lenge ved stasjonene på grunn av "manglende dørkontroll".
Da global oppvarming ble et tema blant politikerne trodde jeg i mitt enfold at vi ville se en økt satsning på kollektivtrafikk. I det minste at de ville starte å prosjektere. Eller i det minste planlegge. Men i følge Aftenposten er det i forarbeidene til Nasjonal transportplan ikke engang satt av penger til planlegging av strekningen Oslo - Ski. Ole Konttorp i Jernbaneverket sammenligner de manglende dobbeltsporene med de smale veiene på 30-tallet, da bilene kjørte til nærmeste møteplass når det kom møtende trafikk.
Siste prognose for oss som er så heldig å bo langs Østfoldbanen er at ting skal bli bra i 2017 eller 2018.
Godt da at det er satset så mye på vei de siste årene.


Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar