torsdag 19. mars 2009

En sak med mange problematiske sider

Fire pakistanske gutter på 14-16 år risikerer dødsstraff for å ha tagget Muhammeds navn på en dovegg i en moske i Punjab-provinsen.

Det er flere problematiske sider ved denne saken. Jeg ser da bort fra det selvfølgelige for en nordmann: at å tagge Muhammeds navn er straffbart i seg selv.

For det første at de risikerer dødsstraff.

For det andre er guttene mindreårige. Å dømme dem vil være i strid med FNs barnekonvensjon.

For det tredje er det ikke sikkert at de fire virkelig er skyldige.

Og sist men ikke minst så viser det seg at guttene er medlemmer av Ahmadiyya-grupperingen innenfor islam. "Det finnes ingen beviser mot disse guttene, men politiet blir presset av mullaene til å holde dem fengslet", sier Saleem Uddin, en talsmann for Ahmadiyya-tilhengerne i Pakistan.

Situasjonen for Ahmadiyya-muslimer i Pakistan er svært vanskelig. Det er blant annet forbudt å reise til Mekka på pilegrimsferd, å sette opp moskéer og å kalle seg muslimer. Forfølgelse er legitimt, og det er hvert år flere tilfeller av tiltale for blasfemi, noe det er dødstraff for.

På spørsmål fra Morten Høglund (FrP) i 2008 svarte utenriksminister Støre at regjeringen selvsagt er bekymret, men at representanter for de ulike trosretningeen innen islam er i dialog og etter norsk oppfatning genuint interessert i å yte et bidrag til forsoning.

Vi får håpe det stemmer, men også at regjeringen taler med høy og klar stemme i denne saken.

2 kommentarer:

  1. "Dialog". Nåtidens trylleformel - "Sesam Sesam, lukk deg opp!" Dessverre er det små resultater. I praksis er dialog ofte bare to monologer. Når én part stiller med ufravikelige oppfatninger, blir "dialog" kun utveksling av standpunkter, og situasjonen er like fastlåst som før.

    Hadde jeg bare fått en krone hver gang Støre bruker det ordet ...

    SvarSlett
  2. Dess høyere, dess klarere. Altså ikke veldig klart i øyeblikket.

    Løsningen må vel heller være en massiv motstand fra nordmenn med pakistansk bakgrunn, enten de er noe så dramatisk som folk flest eller aktive i Ap, V eller H, ved demonstrasjonstog, protestskriv eller reise til gamlelandet for å lenke seg foran fengslet og CNN-kameraene.

    Om ikke annet så ihvertfall for å fjerne luven av Kolbergs uttalelser om radikal islam. For å understreke at det ikke var dem, eller Pakistans lovgivning han snakket om.

    Hvilket skulle tatt seg ut.

    SvarSlett