
Så er det endelig valg i Nord-Korea. Siste gang var i 2003 da imponerende 99.9 % strømmet til valgurnene. Det hjelper nok på valgdeltakelsen at det er obligatorisk å stemme. Etter valgreglene skulle neste valg vært i 2008, men det ble utsatt uten at noen grunn ble gitt, samtidig som vestlig presse pekulerte i om Kim-Jong-Il hadde hatt et slag.
Men nå er det altså endelig valg, og folket gjør igjen sin borgerplikt. Pr søndag morgen hadde over 90 % stemt.
Det spennende ved valget er nok ikke resultatet, som er rimelig gitt på forhånd, med én kandidat på valg i hvert distrikt. Og de færreste våger vel å stryke denne, må man nemlig gå til et eget avlukke for å gjøre så. Men det kan likevel være interessant å se hvilke personer innen Partiet som seiler opp. Spesielt knytter det seg interesse til om Kim-Jong-Ils yngste sønn Yong-Un vil sikre dynastiet.
I 2006 kom rapporten Failure to Protect. A Call for the UN Security Council to Act in North Korea, med støtte fra Vaclav Havel, Elie Wiesel, og Kjell Magne Bondevik. Rapporten beskriver grove brudd mot menneskerettighetene og ber sikkerhetsrådet i FN om å gripe inn.
En dokumentar laget med støtte fra Raftostiftelsen forteller om konsentrasjonsleire med 250.000 fanger, om et system der man blir angitt og arrestert dersom bildet av landets store leder er støvete eller man kritiserer hungersnøden i landet.
Norge møter Nord-Korea i Durban 2 forhandlingene senere i april. Så da får vi en sjanse til å påvirke. Det hjelper nok.
Oppdatering: "Jeg er fylt med glede over at jeg kan bidra til å styrke den revolusjonære folkemakten gjennom min stemme, sier den 22 år gamle fabrikkarbeideren Park Mi-hyang til det japanske nyhetsbyrået Kyodo i hovedstaden Pyongyang".


Ikke så pessimistisk nå.
SvarSlettTenk prosess!
Optimismen stiger nok når Støre møter partene!
SvarSlett