søndag 8. mars 2009

Og så brant hun hijaben


Debatten om paroler i årets 8-maitog har vært het. Har norsk kvinnebevegelse sviktet minoritetskvinnene? Er likelønn og bygging av barnehager mer viktig enn kamp mot tvangsekteskap, omskjæring og familievold? Er det etnisk norske kvinners sak å mene noe om dette?

Og er hijab en frivillig sak? Har jenter helt ned i 7-årsalderen virkelig tatt et selvstendig valg?

Sara Azmeh Rasmussen brant sin hijab på Youngstorget i dag. Stuntet var planlagt og varslet på forhånd. Og som ventet møtte hun motstand. Sinte muslimske kvinner møtte henne med snøballer.

Jeg tror vi må våge å ta debatten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar