
Halvor Tjønn skriver om forberedelsen til verdenskonferansen mot rasisme i Aftenposten i dag.
I avsnitt nummer 53 i forbereredelsesdokumentet som ble lagt frem i januar het det:
"Man anerkjenner at det fenomen som vekker den største bekymring, er intellektuell og ideologisk anerkjennelse av islamofobi".
Vestlige land, med EU og USA i spissen, finner denne formuleringen ytterst problematisk fordi den kan brukes til å begrense ytringsfriheten.
Nå har en gruppe land med Russland i spissen lagt frem et alternativt forslag der dette punktet er strøket.
Men vi har ingen sikkerhet for at ikke de omtrent 50 medlemslandene i Den islamske konferanse vil presse igjennom fordømmelse av religionskritikk.
Islamske land med Pakistan i spissen har fremmet en resolusjonstekst der man tar avstand fra alle former for "fornærmelse av religioner". Spesielt ønsker man å fordømme alle som fremstiller "religioner, tilhengere av religioner og hellige personer på en stereotyp måte i media".
Ytringsfrihet betyr at vi må tåle alle ytringer. Også de vi ikke liker. Vi må rett og slett tåle å bli fornærmet.
Regjeringen har vinglet mye i vinter og det er lov å være urolig for vår deltakelse i denne konferansen.


Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar