Nå skal også kulturlag fra 1600-1700-tallet graves ut, og Norsk forskningsråd har bevilget midler slik at man kan starte utgravinger i Trondheim.
Kulturminneloven setter et skarpt skille ved reformasjonen i 1537. Lag som er yngre enn dette har stort sett blitt fjernet med gravemaskin og mye er gått tapt. "Renessansen har dermed havnet i skyggen av middelalderen og vikingtiden rent arkeologisk", sier Knut Paasche ved Norsk institutt for kulturminneforskning til Aftenposten.
Wergeland sa om dansketiden at den var "den uægte lodning", som binder sammen de egentlige delene av norsk historie: sagatiden og det nye frie Norge etter 1814.
Senest i januar i fjor ble en av Norges mest sentrale historikere angrepet i Dagbladet for å ha fortrengt og fortidd dansketida. I sitt tilsvar beskriver Øystein Rian hvordan norske historikere helt fra 1814 nettopp ikke har gjort det. Men fortsatt lever nok myten om 400-årsnatten videre hos politikere og folk flest.
Vi får håpe at utgravingene vekker lovgivere slik at vi også verner kulturlag fra den perioden som gav grunnlaget for det selvstendige Norge etter 1814.
Om kamelen og nåløyet (og litt om sosialistiske bibelguider)
for én dag siden


Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar