
Tonen mellom Jagland og Kolberg er litt mindre hjertelig enn i 1992 da Jagland ble partileder.
Arbeiderpartiet begynner nok å kjenne at Fremskrittspartiet puster dem i nakken. Det kan virke som om de har satt seg ned på Youngstorget og lagt en strategi. Ah, islam er stikkordet.
Nå er det bare det at Kolberg bommer litte grann. Jeg tror de som har strømmet til Fremskrittspartiet i vinter er opptatt av integreringspolitikken, ikke radikal islam.
Og jeg har vel aldri vært i tvil om at Arbeiderpartiet er mot ekstremistisk og voldelig islam, slik for eksempel Kari Vogt definerer det.
NRKs politiske kommentator Magnus Takvam var ganske klar i sin analyse på Politisk kvarter i dag tidlig. Arbeiderpartiet dras mellom to grupper: de som er bekymret over innvandring og manglende integrering, og en venstreside som er opptatt av det flerkulturellelle Norge.
Det skal bli spennende å se hvordan Arbeiderpartiet håndterer denne spenningen fremover. Jeg tror iallefall ikke at det var noen god prosess før Kolbergs utspill. I tillegg lurer jeg på hvordan vanlige norske muslimer oppfattet det.
Sannsynligvis håper Arbeiderpartiet på at noe skal dukke opp som gjør at valgkampen ikke handler om innvandring.


Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar