
"Liv Signe Navarsete er dagens helt for de 33.000 som daglig bruker toget mellom Oslo og Ski", heter det i en pamflett som ble delt ut av glade senterpartister på Ski stasjon i ettermiddag. Flagg hadde de også.
Og honnør skal hun ha, selv om nok noen av oss synes dette kunne ha kommet for mange år siden.
I følge Nasjonal Transportplan som ble lagt frem i dag, er det i statsbudsjettet for 2009 satt av 50 millioner kroner til planlegging. Tidligst antatt byggestart for dobbeltsporet vil være 2013, med mulig ferdigstillelse i 2018. Arbeidet med Ski stasjon kan settes i gang i 2011.
Samtidig er det mange kritiske røster til omfanget av Oslopakken som også ble lagt frem i dag.
Administrerende direktør Vibeke Madsen i HSH er forskrekket, og mener at Oslopakke 3 helt klart er underdimensjonert. "Den er tilpasset dagens befolkning, ikke morgendagens, og det hører intet sted hjemme".
I følge en undersøkelse som Transportøkonomisk Institutt har utført for HSH har mer enn halvparten av den nasjonale befolkningsveksten de siste ti årene kommet i de største byene våre, Oslo, Bergen og Trondheim. Og denne veksten vil fortsette.
Madsen minner om at samferdselsministeren er minister for hele landet, ikke bare distriktene.
Med Aftenpostens avsløringer av hvordan både denne og tidligere regjeringer har prioritert vegutbygging er jeg i tvil om hun har rett


At Sp skal prioritere Oslo-området er vel like sannsynlig som at SV vil støtte Siv Jensen.
SvarSlett