Men de som trodde Giske dermed hadde gitt seg tok feil. "Vi har kommet frem til en løsning hvor også de små partiene får redaksjonell dekning i valgsendingene".
Det betyr at NRK-plakaten må utvides: «NRK skal ha en bred og balansert dekning av politisk valg. Samtlige partier og lister over en viss størrelse omtales normalt i den redaksjonelle valgdekningen.»
Advokat Kyrre Eggen som har frontet saken er, forundret over at regjeringen på denne måten kan blåse i en rettskraftig dom.
Kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas mener at Giske har sådd tvil om NRKs uavhengighet.
Og TV Aftenbladet trosser Giske og viste i kveld Høyre-reklame:
Selv er jeg forundret over hvordan regjeringen gang på gang tråkker ute i det. Noen som vedder mot at Giske vil bli nødt til å snu?
Nå tilhører ikke jeg dem som lengter etter politisk reklame på TV.
Samtidig klarer jeg ikke å bli så redd som det for eksempel May-Helen Molvær var på morgen-TV i går. Da presterte hun å si at folk som var ute en tur, for eksempel i et nødvendig ærend, kunne risikere å komme tilbake til reklamepausen og fortsatt tro det var et seriøst valgprogram de så. (Er det noen som blander reklamene for VitaPro med helseprogrammet Puls?)
Ellers, hvis Molvær er vant til seriøse politikkprogram der man diskuterer saker på en ordentlig og seriøs måte, så ser hun nok andre tv-kanaler enn meg. På de kanalene jeg ser, krangler politikere om hvem som har sagt og lovet hva, og det loves i øst og vest.
Kanskje jeg like godt kan klare meg med politisk reklame.


Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar