lørdag 21. mars 2009

Heldagsskolen


Hvis SV får det som de vil, kommer helgdagsskolen.

Solhjell vil ha en ny og utvidet skoledag, men mer tid til fysisk aktivitet, mer tid til viktige basisfag og mulig hjelp til leksehjelp. Elever fra første- til fjerdeklasse vil få utvidet skoledagen med rundt en time daglig. I tillegg vil kvaliteten på skolefritdsordningen rustes opp. Også ungdomsskolelevene vil få lengre skoledag.

Erfaringene med forsøksordning har vært vellykket.

Så her er det vel bare å gå i gang.

Jeg sitter likevel med noen spørsmål.

Som mor til to som har opplevd både Reform 97 og Kunnskapsløftet kjenner jeg en grunnleggende skepsis til alle nye skolereformer. I bunn og grunn kunne jeg tenke meg reformpause i skolen (iallefall når det gjelder læreplaner).

Det jeg mest av alt tror trengs i skolen nå, er tydelige voksne som bidrar til ro i klassene slik at elevene lærer mens de er på skolen. Det er lange dager på ungdomsskolen allerede. For mange starter læringen over leksebøkene hjemme. På skolen har det vært så mye bråk at de kommer hjem med hodepine.

Og så må det fortsatt være lov å ha barna sine hjemme dersom man ønsker det selv om vi har valgt å sende våre barn på SFO. Og selv om SV synes de har best av å gå på skolefritidsordningen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar