
NRK kunne torsdag melde at elever som hadde et godt skolemiljø lærte mer enn de som har et dårlig læringsmiljø. I morgennyhetene kunne vi høre at dette kanskje kunne komme som en overraskelse på alle dem som enten la vekt på læring (høyresiden), eller på trivsel (venstresiden).
Hva var det så som ble lagt i begrepet trivsel? Det ble pekt på faktorer som fravær av mobbing, ro i klassen, tydelige regler og spilleregler i forhold til hvordan man skulle forholde seg til lærer og hverandre.
Nå er det noen av oss som aldri har sett noen motsetning mellom trivsel og læring. Jeg har for eksempel aldri trodd at mobbing og uro i klassen fremmet god læring.
Reportasjen bygde på en rapport fra Nifustep: "Elevenes læringsutbytte: Hvor stor betydning har skolen". I presentasjonen av rapporten finner man støtte for NRK's vinkling: "Det at lærerne kan starte undervisningen med en gang uten å bruke tid på å få ro i klassen, det å ha mange elever som synes de har god arbeidsinnsats og at elevene trives med sine medelever har moderat positiv effekt på elevenes læring."
Men både i presentasjonen og selve rapporten pekes det på andre faktorer også: "Vi har også sett at bakgrunnsfaktorene spiller en svært viktig rolle for elevenes resultater. På alle trinn er effektene av sosial bakgrunn (foreldres utdanning, mors og fars arbeidsmarkedsstatus), av hvorvidt foreldrene er fra et ikke-vestlig land, av om foreldrene bor sammen eller ikke og av elevens kjønn sterke og signifikante, og har en mye mer konsistent effekt enn noen av skoleindikatorene.
Disse faktorene var det kanskje ikke like spennende å dra frem?
Uavhengig av hvilke faktorer som er mest tungtveiende håper jeg uansett at skolen legger vekt på ro og trivsel. Det kan umulig skade, heller ikke for elever med en vanskelig bakgrunn.


Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar