tirsdag 24. mars 2009

Raske penger eller hardt arbeid?


Fred. Olsen, født samme år som det store børskrakket, er bekymret over situasjonen i norsk økonomi. I E24 er han sterkt kritisk til hvordan Børsen ettter depresjonen på 30-tallet åpnet for spekulativ handling etter at dette hadde vært restriksjoner på dette under den store krisen.

Det ble "viktigere å spekulere i aksjemarkedet enn å bygge selskaper. Og det ser vi konsekvensene av idag. Det finnes snart ikke eiere igjen i Norge. Og unge blir lokket til å tjene kjappe penger på børsen istedenfor å bygge opp norske selskaper og norsk industri" sier Olsen.

Til og med finansministeren bruker penger på aksjer.

Det er to ting vi må gjøre nå, i følge Olsen. Satse på utdannelse og støtte norske industriprosjekter i utlandet.

Hardt arbeid altså. Og slutt på kortsiktige gevinster. Rett og slett det som er kalt god gammeldags protestantisk arbeidsetikk.

Kanskje vi skal lytte til en gammel mann?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar