
Fred. Olsen, født samme år som det store børskrakket, er bekymret over situasjonen i norsk økonomi. I E24 er han sterkt kritisk til hvordan Børsen ettter depresjonen på 30-tallet åpnet for spekulativ handling etter at dette hadde vært restriksjoner på dette under den store krisen.
Det ble "viktigere å spekulere i aksjemarkedet enn å bygge selskaper. Og det ser vi konsekvensene av idag. Det finnes snart ikke eiere igjen i Norge. Og unge blir lokket til å tjene kjappe penger på børsen istedenfor å bygge opp norske selskaper og norsk industri" sier Olsen.
Til og med finansministeren bruker penger på aksjer.
Det er to ting vi må gjøre nå, i følge Olsen. Satse på utdannelse og støtte norske industriprosjekter i utlandet.
Hardt arbeid altså. Og slutt på kortsiktige gevinster. Rett og slett det som er kalt god gammeldags protestantisk arbeidsetikk.
Kanskje vi skal lytte til en gammel mann?


Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar