søndag 15. mars 2009

Tibet - vi har ikke glemt


Det er 50 år siden de blodige opptøyene i Tibet. Tusenvis av mennesker mistet livet og Dalai Lama måtte flykte til India.

Aftenposten skriver at markeringen den 10.mars må ha vært en bittersøt opplevelse for Dalai Lama. Søt, fordi han har så mye støtte verden over. Bitter, fordi han fortsatt er i eksil.

Tibetkomiteen uttaler at forholdene forverres år for år. En stadig økende innvandring av hankinesere har gjort tibetanerne til en minoritet i eget land. Konsekvensene er en apartheid-lignende situasjon hvor den tibetanske befolkningen preges av omfattende arbeidsledighet, alkoholisme, analfabetisme og dårlig helsetilstand.

I forbindelse med opptøyene i mars 2008, omtalte Dalai Lama kinesernes strategi som et kulturelt folkemord, der tibetansk kultur utviskes.

Hillary, når du er i Kina og forhandler om lån til USA, kan du ikke samtidig hviske noen ord i ørene til de kinesiske lederne:

Vi har ikke glemt Tibet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar