Vi er vel forhåpentligvis alle forberedt på at tollerne sjekker at vi ikke har med oss for mye alkohol når vi kommer hjem fra en utenlandsreise. Jeg er alltid glad når jeg slipper, er ikke helt bekvem med at noen skal rote gjennom skittentøyet mitt.
Men nå skal det kanskje bli verre. ABC-nyheter melder at parallelt med sluttprosedyrene i saken mot Pirate Bay, så har det vært jobbet med en Anti-Counterfeiting Trade Agreement. Forhandlingene har blitt holdt i hemmelighet, men noe har lekket ut.
Det ser ut til at tollere skal få anledning til å gå gjennom mp3-spillere, mobiltelefoner, laptoper osv for å sjekke at de reisende ikke har med ulovlig nedlastet materiale. "Ettersom forhandlingene skjer i hemmelighet, får vi i praksis en lukket lovgivningsprosess. Organisasjoner og myndigheter har ingen mulighet til å komme med synspunkter og påvirke innholdet i avtalen", sier Karl Sigfrid, fra Moderaterna. "They may also have their device confiscated or destroyed, according to the four-page document" ifølge Vancouversun.
Som en som har rippet ned masse musikk fra egenhendig innkjøpte cd'er, gleder jeg meg til å reise med mp3-spilleren min hvis dette blir vedtatt. Skal vi dokumentere med foto av cd-hyllene? Kanskje jeg skal gå over til å ha med platespiller i stedet?
Om kamelen og nåløyet (og litt om sosialistiske bibelguider)
for én dag siden


Sikkert bedre enn å ta med min 3400X fra 1974. Ikke minst siden jeg nok, når jeg tenker meg om en stund, har en mistanke om at jeg tjukopierte noen LP'er der, gitt.
SvarSlett