lørdag 14. mars 2009

Hvordan prissetter vi kunst?


Så er heldigvis bildet kommet til rette. Det vakte oppsikt at maleriet "La de små barn komme til meg", malt av Lucas Cranach den eldre ca 1550, hverken var boltet fast eller sikret på annen måte. Bildet har hengt i Larvik kirke siden 1677, men natt til søndag var en stige nok til å kunne sikre seg maleriet.

Mediene har fokusert mye på pengeverdien. Og det stemmer nok at bildet er verdt ca 20 millioner.

Samtidig er jeg alltid forundret over hvordan man kan sette en pengeverdi på kunstskatter fra menneskehetens historie. Hvorfor er Nattverden verdt mere eller mindre enn Mona Lisa? Hva er mest verdt av freskene til Piero della Francesca eller Leonardo da Vinci?

Kirkene er blitt kritisert for å sikre sine verdier dårlig. De er også blitt kritisert for å være for tilgjengelige. Selv er jeg tilhenger av kirker som er åpne så mye som mulig, slik som for eksempel i Italia.

Men det krever at vi også betaler det det koster. Det er et fattig samfunn dersom vi lar kunstskatter forfalle og forvitre slik vi ser i Norge i dag. Det måtte et kronprinsbyllup til for å reparere takmaleriene i Oslo Domkirke.

Ellers var det interessant at det var kirkegjengere som fikk mistanke til tyvene i Larvik. De hadde merket seg deltakere i nattverden som var ukjente og uvante med liturgien.

Så det gjelder å være forberedt og ha lært seg liturgien godt dersom man ikke skal få mistanken kastet over seg ved et eventuelt nytt tyveri.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar