søndag 29. mars 2009

Bevar Nasjonalgalleriet


Regjeringen har vedtatt å legge ned Nasjonalgalleriet til fordel for et nytt, stort fellesmuseum for klassisk kunst, samtidskunst, kunsthåndverk og design på Vestbanetomten.

Det betyr at den staselig, ærverdige gamle bygningen som huser Nasjonalgalleriet fraflyttes. Det blir slutt på å kunne beundre de gamle mestere i store saler med knirkende gulv.

Nå er jeg ikke motstander av moderne hensiktsmessige museer. Jeg synes for eksempel at man i Louvre-museet i Paris har funnet en god løsning med et moderne inngangsparti og besøkssenter.

Men jeg er betenkt over hvordan Giske kjører denne saken.

Han ønsker en internasjonal arkitektkonkurranse før påske. Og lytter ikke til protestene fra norske kunstnere.

Det stilles også spørsmål ved beregningene over hva det vil koste å pusse opp den gamle bygningen. Men nå er ikke prisen viktig lenger, museet skal uansett flyttes sier KD til Kulturnytt i NRK.

I tillegg reises det spørsmål ved den politiske håndteringen av saken. "Fordi flyttingen ikke har vært behandlet som egen sak av Stortinget, kan den bli stoppet etter valget til høsten", sier professor i statsvitenskap Tore Hansen. "Noen linjer i en budsjettinnstilling er ikke god nok forankring".

Saken er blitt en nok en prinsipp- og symbolsak for regjeringen.

Facebookgruppen har i skrivende stund 938 medlemmer. Join!
Det finnes også en nettaksjon Bevar Nasjonalgalleriet!

7 kommentarer:

  1. Jeg må innrømme at jeg er forundret over hvor liten vekt man legger på ekspertuttalelsene. Hvis det faktisk stemmer, som Echoff sier, at man aldri ville kunnet holdt Bergens Picasso-utstilling i Oslo, ganske enkelt fordi bygget er i en stand som gjør at eierne ikke vil låne ut verdifulle malerier, da synes jeg det bør legges stor vekt på det.

    SvarSlett
  2. Det jeg er i mot er en prosess jeg oppfatter som ganske forhastet og noe preget av arroganse. Jeg er usikker på om alle eksperter er blitt hørt.

    Jeg er ikke i mot en hensiktsmessig moderne bygg feks på Vestbanetomten der vi kan vise utstillinger ala Picasso. Men jeg ønsker også at vi pusser opp den ærverdige bygningen og bruker den til å vise samlinger som passer i et slikt hus. Jeg må innrømme at det også er endel følelser med i bildet her ja.

    SvarSlett
  3. Prosessen er under enhver kritikk. Hvilket ikke er overraskende, tatt i betraktning at det er Giske vi snakker om.

    Jeg tror vi i stor grad er enige. I motsetning til hva jeg er med de som vil skrinlegge Vestbanen og gå runde nummer 79 på Tullinløkka.

    SvarSlett
  4. Legg merke til at Giske sa at han godt kunne være med i "protestaksjonen" - for det er ikke snakk om å rive Nasjonalgalleriet (som er fredet), og at en diskusjon om hvordan det gamle huset skal brukes vil komme. Han er vel såpass vant til at sånne grupper ikke deltar i prosessen før det er for seint - eller prosessen må begynnes igjen og igjen.

    Om hastverk - hvor lenge har de holdt på med Tullinløkka? Å kalle prosessen hastverk er feil.

    SvarSlett
  5. Hehe, ja prosessen rundt Tullinløkka er ikke akkurat preget av hastverk... Husker at faren min en gang fortalte meg at det var planer om at bilene skulle vekk. Det er noen år siden ja...

    Men Giske er ikke flink til å lytte, og uttalelser som at "hundre personer samles utenfor Nasjonalgalleriet for å demonstrere er ikke en storm i min verden" er arrogant selv om det sikkert er sant.

    SvarSlett
  6. I dette tilfellet lurer jeg på om Giske (som nok er arrogant, men det har jo vi trøndere all grunn til å være [glis]) forventa at det ville komme en reaksjon, samme hvilket alternativ man kom fram til.

    Hva/hvordan den nåværende nasjonalgalleribygnignen skal brukes blir en viktig debatt. En oppgradering til skikkelig utstillingslokale er etter det arkitekter sier, visstnok grenseløst kostbart. Etter det som sies, gjelder det visst ytterveggene, der et akseptabelt miljø for lettødeleggelig eller svært verdifull kunst er praktisk umulig.

    Det skulle, sånn jeg tenker, tilsi at det er en spesiell form for utstilling som er egnet - en kunsthistorisk. Informasjon på ytterveggene, relevante verk på innerveggene, tidsriktige "ting" som møbler etc. i rommene.

    (PS: Du svarer på en sivilisert måte. Ein likar det.)

    SvarSlett
  7. Følg med http://reddnasjonalgalleriet.blogspot.com/

    SvarSlett