Endelig er det noen som har skjønt hvor viktig blogging og twitring er. Nå foreslås det at britiske barn skal lære om blogger, podcast og Wikipedia mens skolene kan velge om man vil undervise om andre verdenskrig og viktoriatiden.Guardian skriver at man vil kreve at "Children to leave primary school familiar with blogging, podcasts, Wikipedia and Twitter as sources of information and forms of communication".
"Every child would learn two key periods of British history but it would be up to the school to decide which ones".
Engelske ungdommene vil iallefall kunne meddele seg via moderne media, og det er jo bra.
Man undres likevel over prioriteringen. Det er noe med almenndannelse som jeg ikke helt skjønner her.
Og noe med å ha "bakgrunn for egne meninger" om man sprer dem via blogging eller ei.


Hva er egentlig greia med twitter? Jeg har rett og slett ikke forstått det.
SvarSlettHva skal man med twitter når man er på facebook og har egen blogg?
Man treffer visstnok andre mennesker der og kommuniserer på en annen, raskere og enklere måte. Det er lengdebegrensning på meldingene. Jeg klarer meg også med Facebook og blogg.
SvarSlettEt godt eksempel på hype-fellen.
SvarSlettNoen oppdager at noe er kult blant ungdommen (moped, rockevideo, chat, facebook, twitter). Dermed blir dette noe som må undervises på skoler av noen som ikke kan det helt, overfor noen som er litt lei av det.
Kan bare bli skjæring. Og bortkastet tid.
Eneste løsning er at lærerne faktisk selv bruker nye ting så mye at de forstår hvor lett det er å bruke dem.
Den som trenger opplæring i å bruke twitter (altså noe annet enn å få vite hva twitter er og kan brukes til) er en enda større dust enn de som tror at noen trenger opplæring.
Jeg skulle likt å se den ungdommen som trenger eller ønsker hjelp av en lærer til å kunne bruke Facebook...
SvarSlettDet var jo en debatt om læreplaner i norsk historie i fjor også. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1164476.ece
Det er noe med basiskunnskap og altså almenndannelse som blir borte i all hypen. Men det er kanskje jeg som er en dinosaur
Eh, det var ikke i fjor diskusjonen gikk, men i 2005. Sånn er det når man er dinoarsaur.
SvarSlettBlir spennende å se hva neste greie blir!
SvarSlettNeste greie blir e-bøker. Eller e-tegneserier. Eller kanskje bare bøker. De har jo overlegen batteritid.
SvarSlett