fredag 6. mars 2009

Durban II - igjen


Det stunder mot Durban II, FN's rasismekonferanse i april. Libya har ansvaret for selve planleggingen, mens Iran skal skrive konferansens manifest. Det blir nok en konferanse der menneskerettigheter og demokrati står i høysetet.

Hva foreligger hittil? Krav om at religionskritikk (les kritikk av islam) sees på som en forbrytelse mot menneskeheten, ingen beskyttelse av individet men av religionen og staten (samme sak for mange), og en kraftig ensidig fordømmelse av Israel.

Flere land ser med forskrekkelse på dette, blant annet USA, Canada, Italia med flere. Men ikke Norge. Her tror vi på dialog. Jonas Gahr Støre lot seg ikke presse av Erna Solberg og Dagfinn Høybråten i Politisk kvarter på P2 i dag. Vi skal ikke true med å trekke oss. Norge kan være med å påvirke, ja han trodde på prosess. Det er sikkert mange oppfatninger av hvor mye resultater regjeringen har skapt, men ingen kan vel være i tvil om at dette er en regjering med vekt på prosess.

De som har hang til slikt kan jo melde seg inn i en dertil egnet Facebookgruppe, for eksempel denne.

1 kommentar:

  1. Veldig, veldig bra. Dette handler om intet mindre enn "sjelen" til menneskerettighetene - om det er friheter, eller om det er å oppføre seg bra dvs slik staten mener er en bra oppførsel.

    SvarSlett